Geur en gevoel, een perfect huwelijk

Geur en gevoel, een perfect huwelijk

Vanaf het eerste moment dat je een ruimte binnenkomt krijg je een bepaald gevoel. Het interieur, de kleuren, het licht, de muziek. Het komt allemaal samen. Het reukorgaan wordt hierin vaak vergeten. De reactie op geur is er altijd, het is een reactie die je niet kan uitschakelen. Een passende geur oftewel complementaire geur kan niet alleen een positief effect hebben op jou, maar ook op de bezoekers van jouw ruimte. Een plezierige omgeving heeft namelijk allerlei commerciële voordelen. Van het creëren van een prettigere winkelbeleving tot het beïnvloeden van het koopgedrag van je bezoekers.

 

In dit artikel gaat Olaf van Egeraat, geur-marketeer bij het bedrijf Sense Company,  dieper in op wat complementaire geuren zijn en de voordelen hiervan in jouw showroom.

Wat zijn complementaire geuren?

Complementair komt van het woord complementeren, wat letterlijk ‘aanvullen tot een geheel’ betekent. Complementaire geuren zijn aanvullend op de ruimte waarin deze verspreid wordt. Het is dus niet de samenstelling van de geur zelf die een ruimte al dan niet complementair maakt, maar hoe deze passend en aanvullend is op de overige interieur kenmerken. Je kunt daarbij denken aan passend materiaalgebruik, lichtgebruik, interieurstijl. Bij een winkelinrichting waar bijvoorbeeld vooral hout in is verwerkt, kiest men vaak voor een houtige geur opgebouwd uit bekende houtsoorten om een totaalbeleving te creëren in de ruimte.

Een voorbeeld van complementair geurgebruik is de ‘Home Stories’ samenwerking tussen Passe Partout en Sense Company.
Vier seizoensgeuren die aansluiten bij de kenmerkende sfeer die interieurontwerpers in hun showrooms verwerken.

Wat zijn de voordelen van een complementaire geur in een commerciële ruimte?

Een passende omgevingsgeur zorgt niet alleen voor een plezierig effect. Het heeft ook voordelen voor een commerciële ruimte. Niet omdat wij het zeggen, maar omdat het door de wetenschap in verschillende studies aangetoond is dat het verspreiden van een complementaire geur voordelen heeft voor een commerciële ruimte.

●    Invloed op het koopgedrag

Onderzoek gedaan door University of New South Wales in Sydney (2010) liet zien dat wanneer de geur paste bij het product, consumenten meer tijd besteedden aan het product, in tegenstelling tot een niet passende geur voor producten. Een prettige geur zorgt voor een positief gevoel en kan bepalend zijn in het koopgedrag van consumenten.

●    Betere winkelbeleving

Daarnaast zorgt complementaire geur ook voor een betere winkelbeleving. Verschillende onderzoeken in een gesimuleerde retailomgeving lieten zien dat goed humeur in een plezierige omgeving een direct gevolg heeft op de winkelbeleving. Het gevolg is een betere beoordeling van je gasten en een langer verblijf in je winkel. Uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (2016) is namelijk gebleken dat het shoppers 30 procent meer tijd doorbrachten in een winkel als de geur passend was in vergelijking met shoppers in een periode zonder geur. Shoppers dachten ook dat ze minder tijd hadden besteed.

Behoud van het complementaire effect

Onderzoek laat dus zien dat een passende geur meer geeft dan alleen een plezierig effect. Maar het kan zijn dat jij en je bezoekers naar verloop van tijd  ‘geurenblind’ worden. Dit betekent dat je bezoekers de geur minder gaan ruiken, Als er een continue blootstelling aan een geur plaatsvindt is het reukorgaan minder vatbaar voor de geur, met als gevolg dat het effect in de ruimte minder is. Dit kun je voorkomen door af te wisselen met een soortgelijke complementaire geur. Zo behoud je het verrassende effect op je bezoekers en daarmee de commerciële voordelen voor jouw showroom!

Geurmarketeer

Olaf van Egeraat