Interview Ed Van Engelen

Interview Ed Van Engelen


“Het buitenleven gaat steeds een belangrijker aspect van ons leven vormen”

 

1.    Ed, u werkt al meer dan 30 jaar als designer, grotendeels in outdoor toepassingen. Welke grote verandering in het buitenleven heeft u kunnen waarnemen in die tijd?

In cycli van ongeveer 10 jaar verandert materiaal dat gebruikt wordt voor outdoor meubelen compleet. In de tachtiger jaren was alles volkunststof, waarna dat veranderde naar houten meubelen. Daarna kwam er geweven draad en nu zitten we in de volgende fase waarin aluminium, touw en stoffering het populairste materiaal zijn geworden worden. Kussens waren vroeger een aanvulling om lekkerder te kunnen zitten. Nu zijn ze een zeer belangrijk onderdeel van het ontwerp.
Waar vroeger alleen de eetfunctie belangrijk was met misschien een ligstoel als luxe aanvulling, zien we nu complete tuinkamers met lounge hoeken, dining sets en buitenkeukens ipv een simpel BBQ’tje. Ook zijn de bestedingen anders geworden. Ten tijde van de volkunststof meubelen besteedde men ongeveer 250 euro aan een dining set. Nu gaat het soms al naar 8.000 tot 10.000 euro voor een serieuze “branded” outdoor set.

2.    Er wordt van de daken geroepen dat indoor en outdoor steeds dichter bij elkaar komt te staan. Hoe ervaart u die evolutie in uw werk?

Deze stelling klopt wel in de zin dat het gewoner wordt om alles wat je binnen kan doen ook buiten kan doen. Het is echter niet zo dat alle producten die voor binnen zijn ook klakkeloos buiten gezet kunnen worden. Mensen ervaren toch psychologische drempels wanneer ze overgaan tot aankoop van een steeds duurder wordende outdoor meubelen. Alles moet ook technisch geschikt zijn voor buiten en voldoen aan de perceptie dat het buiten in de regen of onder een afdak in de koude neergezet kan worden, of dat het makkelijk schoongespoten kan worden.

3.    Met de outdoor meubelen van de Home Stories collectie, trad Passe Partout in 2018 buiten hun comfort zone. Ondertussen hebben uw ontwerpen al heel wat bekendheid gekregen. Wat was de grootste uitdaging voor u om voor Passe Partout te ontwerpen?

Dat het een Europees geproduceerd meubel is en dat we creatief op zoek zijn gegaan naar materialen die technisch aan de hoogste eisen voor outdoor gebruik voldoen. Ik denk dat ongeveer 90 % van alle outdoor meubelen in Azië geproduceerd wordt met Aziatische materialen.

4.    Welke karakteristieken van Passe Partout als bedrijf zijn terug te vinden in hun collectie?

Voor mij moest het outdoor meubel aan dezelfde uitstraling voldoen als de binnen collectie. Dus een outdoor collectie die niet alleen technisch klopt maar ook nog eens aan het DNA van Passe Partout beantwoord. Voor mij zijn dat moderne, luxueuze, comfortabel en  flexibele toepassingen.

5.    Welke evolutie in outdoor design en outdoor living ziet u in de komende jaren opkomen?

10 jaar geleden was er een trend van “mediterranisering”, gaande van een styling trend voor de tuin met terra cotta potten en olijfbomen tot gekleurde muren en mooi betegelde terrassen. Op dit moment staan we echter op een punt dat hier in Noord-Europa de zomers echt warmer en langer worden, een echte klimaatverschuiving, met als gevolg dat buitenleven een steeds belangrijker aspect van ons leven gaat vormen. Ook mede door het veel thuis zijn door covid zien mensen steeds meer de waarde van een fijne buitenruimte, en het zou zo maar kunnen dat alle activiteiten die we buiten willen doen nog verder uitgebreid zullen gaan worden. Niet alleen maar koken, eten en loungen , maar ook slapen, baden een film kijken, muziek luisteren, de mail afwerken en ook online werken zou best eens naar de tuin kunnen gaan verschuiven. Deze maatschappelijke ontwikkelingen zullen zeker een effect hebben op noviteiten die gepresenteerd zullen gaan worden door diverse merken. Hoe snel die opgepikt worden is altijd weer aan de consument.

Ed Van Engelen
www.moed-csd.nl