Van 28 juni tot 1 juli hield Passe Partout een huisshow voor zijn klanten in het KAS in Antwerpen. Deze heerlijke villa met veel licht en ruimte ligt pal tegenover het Havenhuis van Zaha Hadid. Ze vormt het ideale decor voor een feestelijke presentatie van nieuwe en bestaande collecties. Maar liefst 176 klanten uit drie landen zakten af naar Antwerpen en konden coronaproof genieten van een hapje en een drankje.
Patrick Ledoux
bron: Vakblad MeubiHome (BE)
Zonder een écht merk te zijn, dragen de Belgische en Nederlandse retailers zetelfabrikant Passe Partout op handen. Die goede vibes konden we voelen tijdens de huisshow aan de stroom. Passe Partout zet een -voor de meubelsector- buitengewoon parcours neer, op het vlak van groei en inhoudelijk. In 2019 rondde de zetelmaker de kaap van 10 mio. EUR. Zelfs met Corona zal dit record misschien worden verpulverd, want de huisshow was een topper. Dirk Steenbeke richtte de firma op in 1998.
Hongarije
Na enkele wissels in het aandeelhouderschap, werd Philippe Corthouts van Recor de sparring partner van Dirk. Philippe en Dirk zijn samen eigenaar van Sinia in Hongarije, waar alles gebeurt, van ontwerp over productie tot afwerking en expeditie. Passe Partout heeft namelijk een zeer uitgebreide en aaibare collectie waarin modulariteit, stoffenkeuze en creativiteit centraal staan. De huisshow is ook steeds “het” moment van de lancering van het nieuwe ‘Coffee Table Book’. Steeds een collecters item met een zeer volledig overzicht van de collecties en de mogelijkheden gecombineerd met interessante lifestyle elementen. Elke consument die belangstelling toont voor een product van Passe Partout krijgt dit boek mee naar huis om verder te dromen.
Coronaproof
In samenspraak met de FOD – volksgezondheid werd bepaald dat slechts 70 mensen de huisshow op hetzelfde moment konden bezoeken. Aan de ingang was er handgel en mondmaskers voorzien. Na het registreren kreeg je een badge en een glaasje cava. Als de badges op waren, waren de 70 personen “in the house”. PP werkte met voorinschrijvingen, als een dagdeel vol zat, werd aan de klant gevraagd om op een ander moment te komen. Het systeem werkte zowel voor de bezoekers als voor het verkoops-en catering team als zeer aangenaam. Er was meer tijd voor de commerciele babbel en dat resulteerde al meteen vanaf zondag in schitterende cijfers.
Twijfel
Dirk Steenbeke twijfelde nochtans om de huisshow te laten doorgaan. ‘Dit is een crisis zonder voorgaande. Twee maanden lang waren de Belgische en Franse klanten gesloten waardoor ze geen verkoop hadden en zeker geen zin in aankoop van nieuwigheden. Eerst zouden we showen rond 8 juni, dan hebben we beslist om te verplaatsen naar eind juni/begin juli. Een goede zet, zo bleek. Vanaf einde mei is de verkoop, gelukkig voor de hele branche, beginnen boomen. ‘We hadden enkele van onze klanten vooraf gebeld om met een kleine enquete te bevragen over data, corona angst etc. Unaniem kregen we dezelfde antwoorden, data spelen geen rol, 1,5m afstand is ok, ik kom zeker, maar heb niks nodig ;-). Welnu, het heeft hier in Antwerpen anders uitgepakt. Er was enthousiasme, ze hadden “honger” en ze hebben massaal besteld. Het is onze beste beurs ooit die we gedraaid hebben en we zijn daar super trots en dankbaar voor.’
Productie gaat gewoon door
In Hongarije was er nauwelijks sprake van corona. Technische werkloosheid bestaat er niet. Ofwel zet je de mensen in opzeg en dan ben je ze kwijt. Ofwel laat je ze doorwerken. We hebben goede mensen, dus hebben we voor het laatste gekozen. Dat maakt dat we de hele tijd zijn blijven produceren. Enkel op logistiek vlak was het een hel. Door het pingpong openen en sluiten van winkels in de diverse landen was het steeds her-plannen van productie en logistiek, dit wil ik niet meer meemaken….’.
Leder
Op de huisshow brengen we nieuwe modellen maar ook varianten op bestaande thema’s, met enkele nieuwe stoffen. We hebben veel succes met de lounge fauteuils, om lekker in te hangen en te knuffelen. Als opvolger van onze hit Pastille Lounge brengen we nu model ‘Toya’ lounge (‘ei’ in het Hongaars). En voor het eerst hebben we een volwaardige collectie lederen banken waarvoor we speciaal nieuwe modellen hebben ontwikkeld. Julius en Alexander zijn twee modellen die we enkel in leder aanbieden en in Brussel verder zullen uitbreiden. Die lederen collectie heeft dit jaar het verschil gemaakt. De afwerking is top. We zitten zeer goed in prijs. Onze klanten hebben het massaal besteld.
Facetime
‘Omdat we fysiek niet naar Hongarije konden reizen, hebben we alles moeten doen via de digitale weg (Facetime, hangout etc). Met Geert (Ligtenberg), COO van onze productie werk ik nu al meer dan 5 jaar samen en gelukkig hebben we dezelfde smaak en kwaliteitseisen. Door zijn geschiedenis bij LeoLux heeft Geert ook de juiste bagage om mee aan de ontwikkeling te werken. Samen met Katica, onze head of development, hebben we alles wat je hier nieuw ziet zo ontwikkeld. We hadden wel al eens een paar prototypes naar België laten overkomen, maar het meeste werk is gebeurd in Hongarije. Daarvoor mijn grote dank aan Geert en Katica.
Groei
‘Het DNA van Passe Partout is uniek’, zegt Dirk Steenbeke. ‘Ze kunnen misschien eens een bank van ons kopiëren, maar ze kunnen niet het hele verhaal kopiëren. Na 22 jaar aan het verhaal gewerkt te hebben, zijn we ondertussen al zo ver dat de mensen bij ons kopen omdat ze van Passe Partout houden, omdat we kwaliteit leveren aan de juiste prijs. We gaan met onze klanten om alsof het familie is. Het zijn onze partners en wij die van hen. Hoe meer ze ons verhaal kennen, hoe beter ze met ons draaien. Dit is de laatste 5 jaar heel duidelijk geworden. We zijn in die tijd meer dan in omzet verdubbeld. Mensen voelen ons enthousiasme, onze look zit goed, ons verhaal klopt. Maar zonder onze stakeholders zou dit niet mogelijk geweest zijn. En daar blijven wij steeds dankbaar voor en nederig en op zo’n huisshow tonen we dat door hen zo goed mogelijk te ontvangen en te verwennen’.
Hoogtepunt
Dirk Steenbeke: ‘Dat deze huisshow zo succesvol was, is een huzarenstuk. Anderhalve maand eerder, hadden we dit niet durven dromen. Het is een bevestiging dat onze klanten vertrouwen hebben in ons en in de toekomst. Tevens geeft het aan dat dit vertrouwen zich vertaalt in enthousiasme voor dit gebeuren dat uiteindelijk resulteerde in bestellingen. Dit resultaat ligt ver boven de verwachtingen. We danken al onze medewerkers voor het harde werk in deze toch moeilijke (Corona) tijden en natuurlijk ook onze klanten, want zij zijn uiteindelijk de ambassadeurs van ons product op de winkelvloer. Ook dank aan onze partners Haans Lifestyle voor de prachtige decoratie en lampen, Jasaco voor de sfeervolle planten en Scense-Company voor de juiste geur op de juiste plaats. Teamwork makes the dream work.